Vinyl Platen

Het gebruik van de vinylplaat in de huishouding begon in het decennium van 1931 toen Thomas Edison de eerste vinylplaat creëerde. De fonografische cilinder was al in gebruik sinds de uitvinding van de fonograaf door Thomas Alva Edison voor de Cincinnati Electric Company. De fonograaf was eerst gebruikt voor algemene praatprogramma’s en telefoonprocedures, maar sloeg na de 20e eeuw aan bij de Amerikaanse boer.

De kwaliteit van de plaat behoorde tot de beste, met veel complimenten van de snappers over de harp en de heldere, gedetailleerde hoge tonen. Bovenal was de plaat betaalbaar. In de jaren ’30 en ’40 was het niet langer een luxe aankoop, maar werd het een hoofdbestanddeel van het inkomen van de Amerikaanse boer. De plaat leverde kwaliteitsopnamen tot in de jaren 1960, toen de Amerikaanse LP platen winkel begon af te takelen.

Op hetzelfde moment dat de kwaliteit van de platen in het gedrang kwam, stegen de fabricageprijzen zodat vinylplaten geen gelijke tred konden houden met de productiekosten.

In de jaren 70, 80 en 90 kwam er een accentverschuiving met de opname van een aantal subcategorieën vinylplaten: 12″, 45″, en 78 toeren vinyl en ook grammofoonplaten. Door de subcategorieën werden veel meer lokale producenten opgenomen en werden groeven gemaakt voor meer betaalbare producten.

Meer betaalbare vinylplaten betekenden dat producenten meer aandacht konden besteden aan het eigenlijke proces van het maken van de plaat. Vinyl, omdat het kras vast is, betekende dat meer interessante achtergrondgeluiden konden worden opgepikt tijdens het opnameproces, waardoor een betere kwaliteit van de opname mogelijk werd. groeven worden nog steeds gemaakt met behulp van traditionele apparatuur voor het maken van vinylplaten, maar tot op heden is er weinig vooruitgang geboekt met betrekking tot nieuwe soorten apparatuur en ontwikkelende trends in de plaat.

In de laatste decennia van de twintigste eeuw werden modernere fabricagetechnieken toegepast voor de productie van grammofoonplaten, waarbij de beschikbaarheid van vinyl werd veilig gesteld door methoden zoals het inbedden van de platenwinkel in cassettes. Om de kosten in de hand te houden werden verbeteringen aangebracht die ertoe leidden dat vinylplaten even schoon werden als CD’s en dat ze zonder beschadiging de frets van een traditionele lak-snijmachine konden doorstaan.

Tegenwoordig zijn er verschillende methoden om een complete laksnijmachine te vervaardigen, één voorbeeld is vinylsilhouet. In sommige gevallen is de apparatuur voor het snijden van vinyl ingebouwd in de snijmachines. Het snijden en afwerken van iPod blikken, buitenkanten en zelfs de binnenkanten van iphone wanden zijn gebruikelijk in plaatsnijwerkplaatsen.

Er wordt veel aandacht besteed aan het afwerkingsproces en dit proces gaat zeker niet verloren. Het is even belangrijk als het eigenlijke snijden en het persen van de vinylplaten. De laatste stap van het fabricageproces omvat het verpakken en de gemonteerde inspectie.

Is het niet fascinerend hoe een plaat uit de jaren dertig vandaag zou klinken en, beter nog, hoe hij zou klinken als hij twintig jaar oud was? Zou het beter klinken als het een heruitgave was of niet? Ik denk van niet en dat is het genie van de persoon die naar die platen heeft geluisterd en dat is de reden waarom het klassiekers zijn. Ze verouderen niet goed. Koop er een paar en je zult waarschijnlijk niet meer kunnen stoppen met eraan te denken. Ze zeggen dat de geschiedenis van elke individuele plaat gaat over wat die persoon op dat moment wilde en dat is wat deze unieke items tot een schat maakt.

Als je bij jezelf denkt, “Hoe worden vinyl platen gemaakt?” “Vinyl is aan het verdwijnen” of je ” Nog geen nieuw liedje van Beatles gehoord” dan ben je waarschijnlijk niet ver af van het ervaren van wat alleen beschreven kan worden als Historische Vinyl Controverse. De platen en albums die bladeren en stof hebben doen opwaaien als je een zoektocht op het internet doet. En zelfs als je dat niet doet, zou je dat waarschijnlijk wel moeten doen. Je ziet dat zelfs de klassieke rockers die nog steeds bladeren en stof persen, zijn afgevoerd en in de luie hel van Mod consignment zijn gestopt.

Mod consignatieplaten hebben de neiging een samenraapsel te zijn van verschillende variabelen waaronder vinyl, binnen hoespapier en misschien zelfs artwork. Zelfs als ze niet 100% origineel van jou zijn, waren ze ooit eigendom van de platenmaatschappij. Toen de maatschappij de plaat verkocht (of het album filmde) werd het haar beurt om de schuld op zich te nemen die de plaat kreeg van de Mod consignatie industrie of ze gewoonweg haatte.

Lees meer:
Game winkel Rotterdam

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *